On Re-enactment

On Re-enactment

Join us as we sit down with Professor Dr. Justyna Melonowska to discuss the idea of "re-enactment of past experiences".

The topic of this talk is the rather well-known and with some regularity used in philosophy, although at the same time insufficiently in-depth, notion of "re-enactment of past experience" by R.G. Collingwood. "Re-enactment" says that the goal of any historical study should be to find past senses, to reconstruct the ethos of a given community. The continuator of Collingwood's thought, French historian Henri- Irénée Marrou, in a similar context spoke of axiologai. He borrowed the term in turn from Herodotus and Tukidides. According to Marrou, "re-enactment" is ultimately about finding in the past and taking up former units of meaning, precisely these axiologai. Axiologai that used to mobilize and which constructed the ethos of a community, but above all gave meaning to every single human existence. We will outline Marrou's theory of Critical Philosophy of History, which is, as explained here, an attempt maintained in the spirit of Collingwood. But how to find the axiologai? How to distinguish? How to comprehend? How to apply? We will answer these questions in the second part of the talk, in which, based on exegetical work with biblical myth, we will try to show re-enactment as primarily the art of reading. In other words, axiologai are given to us primarily in the text and through the effort, the struggle and true art of reading. It is as readers that we make (or not) the first and basic choice: to re-enactment, or away from it. In turn, in the third part of the talk, we will move to the level of general reflection and, based on the basic axiologai of Hellada, construct a program of social and political re-enactment combining historical, philosophical and theological perspectives - but not as an abstract political program, but as a program of a person's individual life, from birth to death taking place within the community in the oldest and noblest sense of the term "political". However, this community consists not so much of the living as of its members living in the past and living today. The principle of all true polis-tics is that the dead take precedence over the living. In turn, before them walk the gods.
 

🎙️ Participants of the discussion:

  • Prof. Dr. Justyna Melonowska, Assistant Professor at the Institute of Philosophy and Sociology, The Maria Grzegorzewska University in Warsaw
  • Dr. William Wood, MCC Visiting Fellow

-------------

Ennek az előadásnak a témája a filozófiában meglehetősen jól ismert és bizonyos rendszerességgel használt, bár ugyanakkor nem kellően mélyreható, "múltbeli tapasztalatok rekonstruálásának" fogalma R. G. Collingwood tollából. A „rekonstruálás” azt mondja, hogy minden történelmi tanulmány célja a múltbéli érzékek megtalálása, egy adott közösség ethoszának rekonstruálása. Collingwood gondolatát folytatta Henri-Irénée Marrou francia történész, aki hasonló kontextusban beszélt az axiologai-ról. A kifejezést Hérodotosztól és Tukididésztől kölcsönözte. Marrou szerint a „rekonstruálás” végső soron a múlt megtalálásáról és korábbi jelentésegységeinek, azaz az axiologiáknak a megragadásáról szól. Axiologaiák, amelyek korábban mozgósították és amelyek egy közösség ethoszát konstruálták, de mindenekelőtt értelmet adtak minden egyes emberi létezésnek. Felvázoljuk Marrou kritikai történelemfilozófiájának elméletét, amely, amint azt itt kifejtettük, Collingwood szellemiségét viszi tovább. De hogyan lehet megtalálni az axiologait? Hogyan lehet megkülönböztetni? Hogyan kell felfogni? Hogyan kell alkalmazni? Ezekre a kérdésekre adunk választ az előadás második részében, amelyben a bibliai mítoszokkal foglalkozó exegetikai munka alapján igyekszünk bemutatni a rekonstruálást, mint elsősorban az olvasás művészetét. Más szóval, az axiologai elsősorban a szövegben és az erőfeszítés leledzik, az egy küzdelem, mely az olvasás igazi művészete által adatott meg nekünk. Olvasóként mi hozzuk meg (vagy nem) az első és alapvető döntést: a rekonstruálást, vagy az attól való elzárkózást. Az előadás harmadik részében pedig az általános reflexiók szintjére lépünk, és Hellada alapvető axiológiáira alapozva felállítjuk a társadalmi és politikai rekonstrukció programját, amely egyesíti a történelmi, filozófiai és teológiai szempontokat – de nem elvont politikai programként, hanem az ember egyéni életének programjaként, a születéstől a halálig, a közösségen belül, a „politikai” kifejezés legrégebbi és legnemesebb értelmében. Ez a közösség azonban nem annyira az élőkből, mint inkább a múltban élő és ma élő tagjaiból áll. Minden igazi politika alapelve az, hogy a holtak elsőbbséget élveznek az élőkkel szemben. Előttük viszont az istenek járnak.

Az eseményen való részvételért pont jár!

🎙️ A beszélgetés résztvevői:

  • Prof. Dr. Justyna Melonowska, adjunktus a varsói Maria Grzegorzewska Egyetem Filozófia és Szociológia Intézetében
  • Dr. William Wood, MCC Visiting Fellow


 📅 Időpont: 2024. 05. 17. 14:00-15:30

📍 Helyszín: Scruton MCC

 

Az eseményen való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött.


MCC alumnus / alumna